Współpraca wizażystki z fotografem. 6


Poproszono mnie abym opowiedziała, a właściwie opisała o tym, jak wygląda współpraca wizażystki z fotografem. Myślę , że jest to dość ciekawy temat. Sama się jeszcze nie spotkałam z tym, aby ktoś opisywał jak wygląda taka praca.

Na początku aby podpatrzeć co i jak asystowałam fotografom przy sesjach trzymając blendę, czy poprawiając modelkom odstający kosmyk włosów w czasie sesji. Potem zaczęłam zabierać na zdjęcia różne kosmetyki, i trzeba było przypudrować trochę nos, a to brodę czy policzki. W ten sposób zaczęłam się rozwijać. Wiedziałam jak to wygląda od strony technicznej. Znałam każdy rodzaj oświetlenia, każdy rodzaj rozproszenia światła, czy światło jest ostre czy miękkie itp. itd. Chodząc na zajęcia z wizażu zaczęłam chłonąć wiedzę praktyczną. Ale wiadomo zawsze na początku trochę teorii też musiało być to człowiek dowiadywał się czegoś nowego. Moje rówieśniczki gdzie dopiero zaczęły uczyć się różnych rodzajów i typów oświetleń  ja już skupiałam się dla mnie na tych istotniejszych rzeczach, bo już wtedy wiedziałam jak wygląda taka sesja.

Przygotowując makijaż do sesji fotograficznej wymagana jest od wizażysty duża liczba umiejętności.  Nie znając zasad makijażu fotograficznego można zepsuć najcudowniejsze zdjęcia. Niedouczenia w tym zakresie bardzo szybko wychodzą. Początkujące wizażystki nie mają pojęcia, jak bardzo czule i wyraźnie fotografia wyłapuje wszelkie niedokładności. Wykonanie dobrego makijażu fotograficznego (fotografia kolorowa) wymaga spełnienia niżej podanych warunków:

  • Trzeba wybrać dobrze kryjący podkład a najlepiej kamuflaż by pokryć idealnie wszelkie niedoskonałości skóry. Ze względu na ostre światło flesza kolor podkładu powinien być odrobinę ciemniejszy.
  • Trzeba też obficie pudrować twarz, aby żadne miejsce nie błyszczało. Szczególnie dużo pudru nakładamy na partię T.
  • Makijaż oczu wykonujemy odpowiednio do typu urody, kolory jednak nakładamy intensywniejsze, trzeba zwrócić szczególną uwagę na dobre rozpracowanie cieni. Każdy cień powinien łagodnie przechodzić-kolor w kolor.

Zasady makijażu fotograficznego:

Każdy rodzaj kolor, każda twarz, rodzaj ustawienia świateł,każda ilość oraz sposób nakładania danego kosmetyku różnie reagują na makijaż. Każdy ma lepsze, dobre lub ulubione wizerunki, które mogą zostać osiągnięte za pomocą dobrego makijażu. Jednak w przypadku profesjonalnych sesji fotograficznych jest jedna i główna zasada: osoba fotografowana na zdjęciu powinna wyglądać tak, jak życzy sobie tego fotograf  lub osoba zamawiająca zdjęcia. Taki makijaż do sesji fotograficznych znacznie się różni od makijażu codziennego, głównie ze względu na nieruchomość fotografowanego obrazu. Uchwycony w danej chwili, zapisuje o wiele więcej szczegółów niż obraz poruszający się. Taka fotografia pozwala obserwatorom na dokładne szczegółową analizę obiektu. Wszystkie twarze mają mnóstwo niedoskonałości, które znosimy na co dzień, ponieważ oko pozwala na inny stopień tolerancji.  Małe znamiona, w niektórych miejscach świecąca skóra, piegi , źle nałożony podkład, posklejane rzęsy itp. będą bardzo widoczne, jeśli obraz zostanie utrwalony na fotografii. Dlatego makijaż musi być wyjątkowo precyzyjny, a fotografia powinna polepszać jakość całego wyglądu sprawiając, że osoba prezentuje się mniej naturalnie, ale przyjemniej się na nią patrzy.

Każdy współpracujący z fotografem wizażysta powinien znać te zasady.

Jak najczęściej wygląda praca z fotografem?

Obecność wizażysty przy realizacji sesji zdjęciowej stała się powszechna i niezbędna. Każda profesjonalna sesja zdjęciowa nie może odbyć się bez udziału wizażysty, ponieważ jest na równi z fotografem, stylistą i fryzjerem, współtworzy obraz fotografowanych osób i ma wielki wpływ na wynik końcowy zdjęcia. Rola jaką musi spełnić makijażysta jest bardzo trudna, wymaga ogromnej wiedzy, umiejętności technicznych, elastyczności i estetyki a także wyobraźni. Na osobie malującej spoczywa ogromna odpowiedzialność…Nieprawidłowy wykonany makijaż do sesji fotograficznej może nie tylko źle ukazać osobę na zdjęciu, ale również zepsuć jej zdjęcia. Nawet najmniejszy błąd może zostać uchwycony przez aparat i spowodować, że osoba, która zatrudnia wizażystę, więcej nie będzie miała ochoty z nim współpracować a ponadto swoją negatywną opinię przekaże znajomym w branży. Ważne jest, aby od samego początku do samego końca mieć koncepcję i wizję na całość. Wizażysta musi umieć przewidywać rezultaty swojego działania, wiedzieć jakie konkretne działania przekładają się na wizerunek, który powstanie na zdjęciu przy dobrym oświetleniu. Dlatego też niezwykle ważne jest doświadczenie, czyli znajomość rodzajów światłą i podstaw sztuki fotografii. Swój własny styl, dzięki któremu tworzy się specyficzny klimat na zdjęciach. Zawsze przed sesją dobrze by było zapoznać się z pracami/zdjęciami fotografa z którym mamy współpracować i starać się zidentyfikować jego styl aby umieć dostosować swoje techniki pracy do jego stylu wykonywanych zdjęć. Dzięki temu makijaż będzie zgodny z oczekiwaniami fotografa, a efekt wspólnej pracy będzie tworzył całość i będzie wyglądał estetycznie. Ogromne znaczenie ma także umiejętność dostosowania się do koncepcji zdjęcia.

Makijaż, fryzura i stylizacja jest jednym z elementów kompozycji zdjęcia. Elementy makijażu i użyte kolory nie mogą być dziełem przypadku, muszą być przemyślane. Przez sesją trzeba zapoznać się z fryzurą i stylizacją, tak aby dopasować odpowiedni i dokładnie przemyślany malunek by był spójny z całą resztą. Jeśli na sesja będzie kilka stylizacji ( np.sesja zdjęciowa mody) można wykonać jeden neutralny i uniwersalny makijaż i przemalowywać w trakcie sesji, wprowadzając drobne poprawki.

Wizażysta na planie

zdjęciowym powinien ponadto:

  • Umieć ocenić, czego się od niego oczekuje i jak można to wykonać za pomocą środków, które ma się do dyspozycji.
  •  znać styl fotografa
  • Umieć interpretować światło
  • Być obecny na planie od początku do samego końca sesji, aby móc wprowadzać ewentualne korekty.
  • Mieć zawsze wszystkie niezbędne przybory do makijażu.
  • Współpracować z całym zespołem.
  • Sprawiać wrażenie, że ma wszystko pod kontrolą nawet jeśli czuje się niepewnie.
  • Być wyrozumiały i opanowany, a także wytrwały i nie zniechęcać się.
  • Być miły, sympatyczny i otwarty oraz, co jest bardzo ważne – punktualny.

 Inne czynniki wypływające na jakość makijażu przy sesji :

Najważniejszym z czynników wpływających na wygląd fotografii jest światło. Robienie zdjęć malowanie światłem. Twarz na zdjęciu wygląda jak obraz, dlatego każdy szczegół prezentuje się trójwymiarowo. Światło można podzielić na naturalne i sztuczne. To właśnie ono decyduje o kompozycji obrazu. Fotografia zyskuje formę i kolor dopiero dzięki jasności, kierunkowi i rodzajowi padającego światła, co znacząco wpływa na sposób odzwierciedlenia makijażu.

 

INTERPRETOWANIE ŚWIATŁA

Umiejętność interpretowania światła jest niezbędna do profesjonalnego wykonania makijażu fotograficznego. Przy nieodpowiednim oświetleniu może dojść do przekłamania kolorów lub intensywności makijażu. To, co w rzeczywistości wydaje się perfekcyjne, na zdjęciu może okazać się nieudane. Dlatego bardzo ważne jest doświadczenie i profesjonalne przygotowanie warsztatowe. Przed sesją należy ustalić, czy zdjęcia będą wykonywane przy świetle naturalnym, czy sztucznym. Przy świetle naturalnym zalecany jest lekki makijaż niż do oświetlenia studyjnego. Kolejną ważną rzeczą jest zorientowanie się, w miarę możliwości, jaki rodzaj światła będzie wykorzystany w czasie trwania zdjęć, a także ustalenie, jaka będzie temperatura światła.

 

TEMPERATURA ŚWIATŁA

Większość rodzajów światła wykorzystywanego do fotografii ma określoną dominantę: ciepłą lub zimną. Posiada ona szeroką gamę tonów, od bardzo subtelnych, zbliżonych do światła białego, aż do skrajnych, wyraźnie żółtawych (w przypadku światła ciepłego), czy niebieskawych (w przypadku światła zimnego). Im bardziej światło zbliżone jest do białego, tym mniej zniekształcone są kolory makijażu.

 

 

światło ciepłe

Światło ciepłe zawiera w sobie domieszkę tonów żółtych, co sprawia, że jest doskonałe do fotografowania twarzy ładnie podkreśla koloryt skóry i delikatnie zmiękcza rysy.

Zalecenia przy makijażu fotografowanym za pomocą światła ciepłego:

  • stosowanie podkładów w ciepłych tonacjach,
  • stosowanie pudrów brązujących
  • stosowanie ciepłych, złotawych odcieni kosmetyków.

Najeży pamiętać, że zimne odcienie kosmetyków ulegają delikatnemu ociepleniu. W makijażu fotografowanym za pomocą światła ciepłego należy unikać:

  • podkładów w odcieniu porcelanowym z domieszką różu (skóra na zdjęciu może wydawać się zgaszona)
  • kolorów zbliżonych do fioletu, niebieskawych, zimnych róży (mogą szarzeć lub zanikać przy intensywnej, żółtej barwie światła).

Światło zimne

Zawiera w sobie domieszkę tonów niebieskawych. Skóra przy tego rodzaju oświetleniu sprawia wrażenie porcelanowej i delikatnej.

Zalecenia przy makijażu fotografowanym za pomocą światła zimnego:

  • stosowanie chłodnych odcieni kosmetyków: błękity, fiolety, turkusy, róże,
  • stosowanie jasnych, chłodnych fluidów w różowej lub porcelanowej tonacji,
  • dokładne wyretuszowanie partii pod oczami, naczynek i wyprysków (zimne światło eksponuje przebarwienia i defekty skóry, wzmacnia fioletowe sińce).

Należy pamiętać, że wszystkie odcienie będą wydawały się odrobinę chłodniejsze, niż są w rzeczywistości. W makijażu fotografowanym za pomocą światła zimnego należy unikać:

  •  ciepłych kolorów: pomarańcze, złoto, brązy mają tendencję do zanikania lub wyraźnego szarzenia,
  • ciemnych, żółtawych podkładów i kosmetyków brązujących, po ich zastosowaniu skóra przybiera barwę ziemistą.

 

 

RODZAJE ŚWIATŁA:

Światło ostre – bezpośrednio skierowane. Przy świetle ostrym bezpośrednio skierowanym promienie światła biegną do siebie równolegle i tak padają na dany motyw. Światło pochodzi zazwyczaj z jednego źródła jest ostre, intensywne i kontrastowe. Do tego typu oświetlenia zalicza się bezpośrednie światło słoneczne (występujące w słoneczny dzień, gdy na niebie nie ma żadnej chmurki i światło sztuczne, stosowane w przypadku zdjęć studyjnych. Przy święte skierowanym uzyskuje się mocne oświetlenie ogólne, światło całkowicie skierowane powoduje bardzo ostre cienie. Światło ostre „wypala” detale, wygładza twarz szczegóły makijażu są mniej widoczne, dlatego najlepiej komponuje się z dobrze zdefiniowanym makijażem.

Zalecenia podczas pracy przy ostrym świetle, bezpośrednio skierowanym:

  • im mocniejszy strumień światła, tym makijaż może być bardziej wyrazisty i intensywny kolorystycznie,
  • stosowanie dobrze kryjących podkładów,
  • stosowanie dużej ilości pudru, najlepiej sypkiego,
  •  dobrze wyglądają intensywne odcienie pomadek, różu i ceni.
  • dokładne modelowanie twarzy ten rodzaj światła ma tendencje oto spłaszczanej.
  • Należy pamiętać, że pastelowe kolory różu, cieni i pomadek mogą wyglądać jakwypło-wiałe lub zanikać.

Podczas pracy przy bezpośrednim, ostrym oświetleniu należy unikać:

  •  cieni intensywnie perłowych (mogą wydawać się tłuste),
  •  brązowych kolorów kosmetyków do ust.

Światło miękkie, rozproszone – Promienie przecinają się w różnych kierunkach w sposób nieuporządkowany. Światło rozproszone jest miękkie, słabo plastyczne. Występuje ono w pochmurny dzień, a tak-że gdy powierzchnia świetlna jest osłonięta przez specjalne blendy lub odbita od powierzchni ekranów, parasolek itp. Światło rozproszone nie zwiększa kontrastów, gdyż cały przedmiot jest równomiernie oświetlony. Miękkie światło jest bardzo realistyczne. podkreśla wszelkie, najdrobniejsze defekty skóry (rozszerzone pory, drobne naczynka krostki), dlatego makijaż powinien być bardzo precyzyjny. Ten rodzaj oświetlenia doskonale- nadaje się do fotografowania stonowanych, subtelnych makijaży.

 

Zalecenia podczas pracy przy miękkim, rozproszonym świetle:

  • dokładne i równomierne rozprowadzenie makijażu,
  •  stosowanie naturalnie wyglądających podkładów i korektorów,
  • miękkie, łagodne przejścia kolorystyczne na powiekach.

Podczas pracy przy miękkim, rozproszonym świetle należy unikać:

  •  bardzo ciężkich kosmetyków, zakrywających fakturę skóry,
  •  nadmiaru makijażu,
  • nierówności w rozprowadzaniu podkładu (będą wyglądać jak plamy na skórze),
  •  zbyt dużej ilości pudru (powstanie efekt maski i zostaną podkreślone zmarszczki),
  •  wyrazistych linii.

Zdarza się, że zdjęcia są wykonywane przy różnych typach światła, o różnej temperaturze. Na przykład w przypadku makijażu ślubnego: światło studyjne. światło dzienne, zastane światło w kościele i na sali. W tej sytuacji osoba wykonująca makijaż nie ma możliwości dostosowania się do każdego z tych rodzajów oświetlenia i powinna wykonać makijaż uniwersalny.

Kierunki padania promieni:

W zależności od kierunku padania światła można uzyskać różne rezultaty, dlatego dobrze wiedzieć jak przekłada się on na wygląd fotografowanej osoby. W przypadku sesji zdjęciowej, to, jakie oświetlenie zostanie zastosowane, zależy od efektu jaki chce uzyskać fotograf.

  •  Oświetlenie frontalne – kontury tracą Ostrość. Brak głębi przestrzennej, twarz wydaje się płaska i pełniejsza niż w rzeczywistości,
  •  Oświetlenie boczne -zwiększa plastyczność i tworzy kontrasty. Podkreśla strukturę przestrzenną,
  • Oświetlenie konturowe – podkreśla kontury, zarys twarzy lub sylwetki. Sprawia, że szczegóły są mniej lub całkowicie niewidoczne. Tworzy aureole.
  • Oświetlenie górne – powoduje tworzenie głębokich cieni pod oczami, nosem i brodą « Oświetlenie dolne – daje nienaturalne, demoniczne efekty, zniekształca.

Na co zwrócić uwagę, aby dobrze wyjść na zdjęciu ?

  • Nakładaj na twarz podkład i puder; najlepiej żebyś nosiła przy sobie puder w kamieniu, w razie potrzeby będziesz mogła zmatowić skórę.
  •  Dokładnie tuszuj niedoskonałości za pomocą korektora.
  • Nie zapominaj o wymodelowaniu twarzy, szczególnie kości policzkowych, dzięki temu możesz wyglądać
  • szczupłej i bardziej świeżo.
  • Pamiętaj aby wygładzić brwi; jeśli nie masz specjalnej szczoteczki, wystarczy przejechać po nich palcem,
  • Oczy są bardziej wyraźne jeśli pomalujesz rzęsy tuszem.
  •  Nakładaj na usta szminkę lub błyszczyk, dodaje to twarzy świeżości,
  •  Jeśli masz pulchną twarz, duży nos lub odstające uszy – staraj się nie pozować na wprost, wystarczy lekko przekrzywić głowę w bok, aby wyglądać lepiej.
  • Szerokie biodra lub brak talii możesz ukryć ustawiając się bokiem.
  •  Nie opuszczaj brody zbyt nisko, może (o uwydatnić cienie pod oczami, ukazać podbródek i sprawić, że będziesz wyglądać smutno.
  •  Staraj się patrzeć prosto w obiektyw
  •  Uważaj, aby się nie garbić,
  •  Staraj się wciągać brzuch.
  •  Nie zakładaj nogi na nogę, ani nie zaplataj rąk, łoimy zamknięte sprawiają, że wyglądasz mniej sympatycznie,
  •  Nie bój się uśmiechać,
  • Zwróć uwagę na ubranie, czy jego ułożenie jest optymalne.
  • Gdy widzisz, że jesteś fotografowana przesłań jeść i rozmawiać, z otwartymi ustami na zdjęciu nie wygląda się dobrze.
  • Przy pozowaniu do zdjęcia grupowego zwróć uwagę na kolor stroju osoby stojącej obok. Jeśli jest identyczny, zamień się miejscem z kimś innym, dzięki temu nie powstanie na zdjęciu gigantyczna plama kolorystyczna,
  • Jeśli jesteś dużo bardziej pulchna od osoby stojącej obok, a pozujesz do zdjęcia grupowego, nie stawaj na pierwszym planie.

 

Mam nadzieje że chociaż trochę po tym wpisie rozjaśniłam. Jeżeli macie jakiekolwiek pytania zapraszam na kanał facebooka.

Notatka powstała z książki ,, Makijaż fotograficzny” Eryka Sokólska & Grąbczewski a także za pomocą wiedzy , którą zdobyłam współpracując z fotografami i wiedzy fotografa, który pomógł mi to wszystko zrozumieć . 

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

6 komentarzy do “Współpraca wizażystki z fotografem.