Przyczyny bólu nóg i sposoby zapobiegania mu. 4


z4557315K-horz

Witajcie!
Dziś coś czego dawno nie było, a mianowicie o pielęgnacji. Tym razem będzie ona dotyczyła dolnej części naszego ciała, czyli nóg oraz stóp.
Nie jest tajemnicą, że od jakiegoś czasu jestem konsultantką w znanych perfumeriach jak Douglas czy Sephora. Praca moja i moich koleżanek w większości odbywa się na stojąco. Nie da się ukryć, że jest to dość męczące i bardzo bolesne. Dziś opowiem Wam o tym co może być przyczyną bólu nóg i stóp oraz jak jemu zapobiegać. Zatem, zapraszam dalej!

skorcze-nog-w-ciazy

 

Przyczyny bólu nóg: 

Ból nóg ma różnorodne przyczyny i oblicza.  Niekiedy bywa nagły, silny, innym razem stopniowo narastający, ćmiący. Ogólnie jest spowodowany zmęczeniem nóg, ale jego źródłem mogą być także urazy (np. naderwanie ścięgien, więzadeł) albo wady i deformacje stóp (np. płaskostopie jak jest to w moim wypadku lub halluksy). Bywa to również konsekwencją chorób reumatycznych (np. cukrzycy, choroby alkoholowej) Powodów bólu nóg jest tak wiele, że wymieniam tylko niektóre z nich. Bo równie dobrze może to byś spowodowane zakrzepicą żył głębokich, zwyrodnieniem kręgosłupa, dna moczanowa, rwa kulszowa, zmiany miażdżycowe, przewlekła niewydolność żylna, zaburzenia wodno-elektrolitowe. Jak sami widzicie przyczyn może być wiele.
bol-stopy

Sposoby zapobiegania: 

Tematem zaczęłam się naprawdę interesować w momencie kiedy po zakupie nowej pary butów do pracy, po kolejnym dniu z rzędu stania po 8h, moje stopy zaczęły puchnąć a ja nie byłam w stanie stać, dlatego chodziłam w kółko po perfumerii i robiłam dodatkowe kilometry, które wręcz pogarszały sytuacje. Ale jest na to sposób, wystarczy znać kilka złotych zasad:

  • Dieta bogata w błonnik – wszelkie problemy jelitowe, mają bezpośredni wpływ na układ krążenia i powodują uczucie ciężkości i ból nóg. Ulgę przyniesie spożywanie produktów bogatych w błonnik, który reguluje procesy trawienia. Ten cenny składnik znajduje się w wielu owocach, warzywach oraz ziarnach zbóż.
  • Nawadnianie organizmu – picie mineralnej wody, świeżych soków owocowych i zup oczyszcza ciało z toksyn i eliminuje tłuszcze.
  • Właściwy odpoczynek – osoby pracujące w pozycji siedzącej lub stojącej powinny spać z nogami podniesionymi do góry. Pod zmęczone nogi należy podkładać koc, nogi powinny znajdować się wyżej niż głowa, wtedy poprawi się krążenie krwi. Można stosować specjalne poduszki lub materace antyżylakowe.
  • Wygodne ubranie – opuchnięte nogi pojawiają się u kobiet, które noszą zbyt obcisłe spodnie, rajstopy lub getry. Obcisła odzież utrudnia przepływ krwi.
  • Wygodne buty – źle dobrane obuwie może powodować ból nóg. Problem dotyczy osób noszących zabudowane buty lub kobiet chodzących w szpilkach. Tymczasem najzdrowszy dla nóg jest optymalny obcas, którego wysokość nie przekracza dwóch centymetrów. Nie powoduje on obciążenia nóg i umożliwia równomierne rozłożenie ciężaru ciała.
  • Aktywność fizyczna – każdego dnia należy spacerować lub wykonywać ćwiczenia usprawniające krążenie w nogach. Skuteczne jest pływanie lub jazda na rowerze.
  • Relaks w wodzie – latem dobrym sposobem na zmęczone nogi jest moczenie ich w chłodnej wodzie. Przed snem na zmęczone nogi pomoże zastosowanie na przemian zimnego i ciepłego prysznica.
  • Ogranicz ilość soli – bo sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie.
  • Chodź po schodach – To ćwiczenie usprawnia pompę mięśniową. Jak najwięcej spaceruj po nierównym terenie, aby żyły zachowały należytą elastyczność.
  • Po przyjściu do domu na 15 – 20 minut owiń kostki zmoczonym i schłodzonym w lodówce bandażem. Potem na 10 minut ułóż nogi wyżej niż resztę ciała.
  • Nie zastygaj w bezruchu – Jeśli musisz długo stać. Dreptanie w miejscu, uginanie kolan czy stawanie na palcach ułatwia przepływ krwi przez żyły.
  • Kąp stopy w letniej wodzie – Olejek lawendowy lub herbaciany usuną przykry zapach potu, rozmaryn zlikwiduje ból i orzeźwi skórę, rumianek usunie podrażnienia, a sól poprawi krążenie krwi.
  • Odpoczywaj, leżąc na lewym boku – wtedy krew krąży swobodnie. Gdy tylko możesz, układaj nogi wysoko. A na noc podkładaj pod łydki jasiek.
  • Stosuj kwaśne kąpiele – Do letniej wody wciśnij sok z cytryny to obkurczy naczynka, pozwoli szybciej krążyć krwi, dzięki czemu żyły będą w lepszej kondycji.
  • Unikaj sauny i gorącego wosku do depilacji – zwłaszcza jeśli twoje nogi często puchną. Zrezygnuj również z kremów zwalczających cellulit, bo mają właściwości rozgrzewające.
  • Pozbądź się nadwagi – ureguluj wypróżnienia i unikaj potraw wzdymających. Konsultuj z lekarzem stosowanie środków przeczyszczających i moczopędnych. Zrezygnuj lub ogranicz palenie.
  • Stosuj preparaty uszczelniające naczynka krwionośne oraz żele i kremy chroniące przed obrzękami. Pij napar z liści brzozy działający przeciwobrzękowo.
  • Masuj stopy – Np. na drewnianych roleczkach z kolcami, chodź boso po specjalnej macie, tzw. jeżyku.

Prócz tego można wspomagać swoje stopy przez różnego rodzaju kremy chłodzące, żele, maski w postaci skarpetek o działaniu kojącym, chłodzącym. Na rynku obecnie jest wiele produktów przeznaczone do tego typu problemu. Można takie preparaty dostać w każdej drogerii, perfumerii czy aptece.

kobiece-nogi

Wpis jest dość krótki jednak zawiera same konkrety. Mnie te złote rady pomogły, mam nadzieję, że w ten sposób będę mogła także komuś pomóc. Tym bardziej, że zbliża się lato, a gorące dni sprzyjają obrzękom nóg.

A może znacie inne sposoby na bolące nogi? 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 komentarzy do “Przyczyny bólu nóg i sposoby zapobiegania mu.

  • Avatar
    martyna

    mnie bolą non stop, choć już się przyzwyczaiłam
    czasem mam skurcze łydek, wtedy wiem, że następnego dnia będzie ciężko wstać

    kąpieli nie robię, bo nie mam na to czasu i ochoty
    masażu nie robię, a mam te drewniane rolki, bo mnie to zbyt gilgocze
    nie piję odpowiednio dużo
    nie mam odpowiedniego obuwia

    czyli wychodzi na to, że sama jestem sobie winna 🙁 🙁 🙁

    buty chętnie, ale jeszcze nie znalazłam takich na moją malą stopę 😛

    • Avatar
      probakowska9 Autor wpisu

      Ojjj Martynka…. skoro nic nie robisz nie dziw się, że nic się nie zmienia.
      Mnie po tygodniu przeszło i staram trzymać
      Spróbuj chociaż raz…. zobaczysz różnicę 🙂