Przyczyny bólu nóg i sposoby zapobiegania mu. 4


z4557315K-horz

Witajcie!
Dziś coś czego dawno nie było, a mianowicie o pielęgnacji. Tym razem będzie ona dotyczyła dolnej części naszego ciała, czyli nóg oraz stóp.
Nie jest tajemnicą, że od jakiegoś czasu jestem konsultantką w znanych perfumeriach jak Douglas czy Sephora. Praca moja i moich koleżanek w większości odbywa się na stojąco. Nie da się ukryć, że jest to dość męczące i bardzo bolesne. Dziś opowiem Wam o tym co może być przyczyną bólu nóg i stóp oraz jak jemu zapobiegać. Zatem, zapraszam dalej!

skorcze-nog-w-ciazy

 

Przyczyny bólu nóg: 

Ból nóg ma różnorodne przyczyny i oblicza.  Niekiedy bywa nagły, silny, innym razem stopniowo narastający, ćmiący. Ogólnie jest spowodowany zmęczeniem nóg, ale jego źródłem mogą być także urazy (np. naderwanie ścięgien, więzadeł) albo wady i deformacje stóp (np. płaskostopie jak jest to w moim wypadku lub halluksy). Bywa to również konsekwencją chorób reumatycznych (np. cukrzycy, choroby alkoholowej) Powodów bólu nóg jest tak wiele, że wymieniam tylko niektóre z nich. Bo równie dobrze może to byś spowodowane zakrzepicą żył głębokich, zwyrodnieniem kręgosłupa, dna moczanowa, rwa kulszowa, zmiany miażdżycowe, przewlekła niewydolność żylna, zaburzenia wodno-elektrolitowe. Jak sami widzicie przyczyn może być wiele.
bol-stopy

Sposoby zapobiegania: 

Tematem zaczęłam się naprawdę interesować w momencie kiedy po zakupie nowej pary butów do pracy, po kolejnym dniu z rzędu stania po 8h, moje stopy zaczęły puchnąć a ja nie byłam w stanie stać, dlatego chodziłam w kółko po perfumerii i robiłam dodatkowe kilometry, które wręcz pogarszały sytuacje. Ale jest na to sposób, wystarczy znać kilka złotych zasad:

  • Dieta bogata w błonnik – wszelkie problemy jelitowe, mają bezpośredni wpływ na układ krążenia i powodują uczucie ciężkości i ból nóg. Ulgę przyniesie spożywanie produktów bogatych w błonnik, który reguluje procesy trawienia. Ten cenny składnik znajduje się w wielu owocach, warzywach oraz ziarnach zbóż.
  • Nawadnianie organizmu – picie mineralnej wody, świeżych soków owocowych i zup oczyszcza ciało z toksyn i eliminuje tłuszcze.
  • Właściwy odpoczynek – osoby pracujące w pozycji siedzącej lub stojącej powinny spać z nogami podniesionymi do góry. Pod zmęczone nogi należy podkładać koc, nogi powinny znajdować się wyżej niż głowa, wtedy poprawi się krążenie krwi. Można stosować specjalne poduszki lub materace antyżylakowe.
  • Wygodne ubranie – opuchnięte nogi pojawiają się u kobiet, które noszą zbyt obcisłe spodnie, rajstopy lub getry. Obcisła odzież utrudnia przepływ krwi.
  • Wygodne buty – źle dobrane obuwie może powodować ból nóg. Problem dotyczy osób noszących zabudowane buty lub kobiet chodzących w szpilkach. Tymczasem najzdrowszy dla nóg jest optymalny obcas, którego wysokość nie przekracza dwóch centymetrów. Nie powoduje on obciążenia nóg i umożliwia równomierne rozłożenie ciężaru ciała.
  • Aktywność fizyczna – każdego dnia należy spacerować lub wykonywać ćwiczenia usprawniające krążenie w nogach. Skuteczne jest pływanie lub jazda na rowerze.
  • Relaks w wodzie – latem dobrym sposobem na zmęczone nogi jest moczenie ich w chłodnej wodzie. Przed snem na zmęczone nogi pomoże zastosowanie na przemian zimnego i ciepłego prysznica.
  • Ogranicz ilość soli – bo sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie.
  • Chodź po schodach – To ćwiczenie usprawnia pompę mięśniową. Jak najwięcej spaceruj po nierównym terenie, aby żyły zachowały należytą elastyczność.
  • Po przyjściu do domu na 15 – 20 minut owiń kostki zmoczonym i schłodzonym w lodówce bandażem. Potem na 10 minut ułóż nogi wyżej niż resztę ciała.
  • Nie zastygaj w bezruchu – Jeśli musisz długo stać. Dreptanie w miejscu, uginanie kolan czy stawanie na palcach ułatwia przepływ krwi przez żyły.
  • Kąp stopy w letniej wodzie – Olejek lawendowy lub herbaciany usuną przykry zapach potu, rozmaryn zlikwiduje ból i orzeźwi skórę, rumianek usunie podrażnienia, a sól poprawi krążenie krwi.
  • Odpoczywaj, leżąc na lewym boku – wtedy krew krąży swobodnie. Gdy tylko możesz, układaj nogi wysoko. A na noc podkładaj pod łydki jasiek.
  • Stosuj kwaśne kąpiele – Do letniej wody wciśnij sok z cytryny to obkurczy naczynka, pozwoli szybciej krążyć krwi, dzięki czemu żyły będą w lepszej kondycji.
  • Unikaj sauny i gorącego wosku do depilacji – zwłaszcza jeśli twoje nogi często puchną. Zrezygnuj również z kremów zwalczających cellulit, bo mają właściwości rozgrzewające.
  • Pozbądź się nadwagi – ureguluj wypróżnienia i unikaj potraw wzdymających. Konsultuj z lekarzem stosowanie środków przeczyszczających i moczopędnych. Zrezygnuj lub ogranicz palenie.
  • Stosuj preparaty uszczelniające naczynka krwionośne oraz żele i kremy chroniące przed obrzękami. Pij napar z liści brzozy działający przeciwobrzękowo.
  • Masuj stopy – Np. na drewnianych roleczkach z kolcami, chodź boso po specjalnej macie, tzw. jeżyku.

Prócz tego można wspomagać swoje stopy przez różnego rodzaju kremy chłodzące, żele, maski w postaci skarpetek o działaniu kojącym, chłodzącym. Na rynku obecnie jest wiele produktów przeznaczone do tego typu problemu. Można takie preparaty dostać w każdej drogerii, perfumerii czy aptece.

kobiece-nogi

Wpis jest dość krótki jednak zawiera same konkrety. Mnie te złote rady pomogły, mam nadzieję, że w ten sposób będę mogła także komuś pomóc. Tym bardziej, że zbliża się lato, a gorące dni sprzyjają obrzękom nóg.

A może znacie inne sposoby na bolące nogi? 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 komentarzy do “Przyczyny bólu nóg i sposoby zapobiegania mu.

  • martyna

    mnie bolą non stop, choć już się przyzwyczaiłam
    czasem mam skurcze łydek, wtedy wiem, że następnego dnia będzie ciężko wstać

    kąpieli nie robię, bo nie mam na to czasu i ochoty
    masażu nie robię, a mam te drewniane rolki, bo mnie to zbyt gilgocze
    nie piję odpowiednio dużo
    nie mam odpowiedniego obuwia

    czyli wychodzi na to, że sama jestem sobie winna 🙁 🙁 🙁

    buty chętnie, ale jeszcze nie znalazłam takich na moją malą stopę 😛

    • probakowska9 Autor wpisu

      Ojjj Martynka…. skoro nic nie robisz nie dziw się, że nic się nie zmienia.
      Mnie po tygodniu przeszło i staram trzymać
      Spróbuj chociaż raz…. zobaczysz różnicę 🙂